Sök:

Sökresultat:

437 Uppsatser om Mćttriktig 3D-modellering. - Sida 1 av 30

Modellering för filmproduktion

Det hĂ€r examensarbetet har sammanstĂ€llts av Moa Alfredsson pĂ„ Redloop AB, under produktionen av julkalendern 2012. Projektet inriktar sig pĂ„ tidseffektiv modellering, modeller som Ă€r skapade och renderade pĂ„ ett effektivt sĂ€tt. Ämnet har behandlats genom arbetet pĂ„ Redloop, men Ă€ven i ett antal tester utanför det arbetet..

FörbÀttring av det grafiska anvÀndargrÀnssnittet i Autodesk Maya i relation till mÄttriktig 3D-modellering

Inom 3D-grafik, visualiseringar, spel och VR finns ett behov av mÄttriktig modellering. Traditionellt sÄ anvÀnds CAD-program för att uppnÄ ett exakt eller precist resultat. Men dÄ CAD-program inte utmatar polygonal geometri sÄ fungerar det inte att anvÀnda resultatet direkt i tidigare nÀmnda kategorier. Denna studie Àmnar att underlÀtta mÄttriktig polygonal modellering i Autodesk Maya genom ett tillÀgg i form av ett grafiskt anvÀndargrÀnssnitt. Effektiviteten av detta mÀts genom tidtagning pÄ modellering av CAD-ritningar i polygoner hos en testgrupp bÄde med och utan tillÀgget samt en kvalitetskontroll dÀr resultatet jÀmförs med specifikationen.

Tekniker i Requirements Engineering med inriktning pÄ Use Case-modellering

Detta examensarbete innehÄller en introduktion till informationssystemutveckling och Requirements Engineering (RE). Vikten av att utföra RE pÄ ett effektivt sÀtt Àr stor. Hela informationssystemet blir lidande om denna del inte utförs pÄ ett tillfredstÀllande sÀtt. För att utföra RE finns en rad tekniker och verktyg. Detta arbete behandlar en teknik i RE, nÀmligen Use Case-modellering.

Modellering och texturering för filmproduktion

Genom handledning av företaget Filmgate AB har jag under 1,5 mÄnader skapat grafiskt innehÄll till den kommande filmen Centurion. Detta examensarbete sammanfattar, analyserar och belyser mitt tillvÀgagÄngssÀtt vid skapande av modeller och texturer för filmproduktioner som denna..

Tekniker för optimering av modellering och texturering av spelmodeller

Detta examensarbete handlar om hur man optimerar modellering och texturering för spelmodeller. FrÄgestÀllningen Àr vilka problem som kan uppstÄ om man inte optimerar spelmodeller, och vilka tekniker man kan anvÀnda sig av för att lösa dessa problem.Med hjÀlp av proffesionella datorgrafiker frÄn det svenska spelföretaget Fatshark AB, samt mina tidigare kunskaper frÄn kandidatutbildningen datorgrafik pÄ LuleÄs tekniska universitet i SkellefteÄ, har jag undersökt olika tekniker och metoder för att optimera modeller i spel..

Omfattande animationsarbete i 3D-miljö

Med ordet 'omfattande' försöker vi indikera att projektet har inkluderat de flesta aspekter som arbetas med i modern 3D-animerad film. Vi har grÀvt ner oss i begrepp sÄ som modellering, texturering, UVW, benriggning, skinning & morphing varav alla har spelat in en viktig roll vÄrat animationsarbete..

Omfattande animationsarbete i 3D-miljö

Med ordet 'omfattande' försöker vi indikera att projektet har inkluderat de flesta aspekter som arbetas med i modern 3D-animerad film. Vi har grÀvt ner oss i begrepp sÄ som modellering, texturering, UVW, benriggning, skinning & morphing varav alla har spelat in en viktig roll vÄrat animationsarbete..

KaraktÀrspipeline för film- och reklamfilmsproduktion

Rapporten syftar att redovisa det arbete som Àr involverat i skapandet av digitala karaktÀrer lÀmpade för film och reklamfilmsproduktion. DÄ Milford Film & Animation i synnerhet producerar reklamfilm kommer fokus i denna uppsats att ligga pÄ denna typ av produktion. Denna rapport kommer huvudsakligen att fokusera pÄ arbetsprocessen som helhet och förklara dess roll i sammanhanget, det vill sÀga skapandet av en animerad reklamfilm. PoÀngen Àr att belysa den roll den ansvariga för karaktÀrsutvecklingen har, med inriktning pÄ modellering och texturering. Under min tid pÄ Milford Film & Animation har jag handgripligen arbetat med alla de steg involverande modellering och texturering som beskrivs i uppsatsen och jag har pÄ sÄ sett beskaffat mig den erfarenhet inom Àmnet som jag anvÀnt mig av för att komma fram till de slutsatser som beskrivs i denna rapport..

3D-modellering av en plattrambro i Tekla Structures : Arbetsmetod av en fallstudie

Detta examensarbete Àmnar besvara huruvida Tekla Structures kan fungera som ett lÀmpligt 3D-modelleringsprogram för konstruktionsgruppen NyanlÀggning och Bro inom Grontmij Sverige. Med goda erfarenheter av Building Information Modeling, s.k. BIM, och 3D-modellering inom andra delar av Grontmij sÄ fanns en önskan att optimera gruppens arbetsprocesser med den senaste kunskapen inom omrÄdet. Arbetet har fokuserat pÄ att praktiskt modellera en fallstudie baserat pÄ ett av Grontmij tidigare genomfört anlÀggningsprojekt. För att sÀkerstÀlla fallstudiens representativitet valdes en plattrambro med stor mÀngd armering som ansÄgs ha en komplex geometri vilket potentiellt skulle fördelaktigt kunna representeras i 3D.Vid skapandet av 3D-modellen och tillhörande ritningar delades processen in i tre steg; modellering, detaljering samt visualisering.

Den lilla grafikerhandboken : Polygonbaserad modellering och texturering av miljöbaserade 3D-objekt för datorspel

Uppsatsen Àr en reflekterande text som behandlar verket Den lilla grafikerhandboken - Polygonbaserad modellering och texturering av miljöbaserade 3D-objekt för datorspel.Genom att ha studerat tutorials, har ett effektivt presentationssÀtt genererats, dÀr verket representerar resultatet. Den lilla grafikerhandboken Àr skapad sÄ att personer med liten kunskap av modellering och texturering skall kunna ta del av ett effektivt arbetsflöde. Personerna kommer dessutom utvecklas i sina modellerings- och textureringskunskaper. Genom att tidigt kunna ta lÀrdom av de arbetssÀtt som annars kan ta Är att utveckla, kan kvalitén höjas pÄ arbetet som utförs av varje student. Boken kan Àven vara till nytta för de som redan har en god kunskap inom berörda omrÄdena.

UtvÀrdering av programvaror för automatisk 3D-modellering frÄn terrestra laserdata i industrimiljöer

Det Àr viktigt att fabriker och andra industrimiljöer Àr korrekt kartlagda, för att ha kontroll över positioner pÄ maskiner och annan utrustning. Tredimensionella modeller ger enkel och tydlig information om en anlÀggnings uppbyggnad. Traditionella metoder som med mÄttband eller med totalstation gÄr bÄde relativt lÄngsamt och det kan vara svÄrt att uppnÄ den precision som krÀvs. Terrester laserskanning (TLS) Àr en allt vanligare metod för att skapa 3D-modeller över industrimiljöer och tekniken har utvecklats snabbt de senaste Ären. Modelleringsprocessen börjar med segmentering, som Àr en klassificering av alla punkter i ett punktmoln.

ModulÀra miljöer i spel

Det hÀr arbetet handlar om modellering och uv-mappning för modulÀra miljöer i spel , dess optimering med hjÀlp av olika tekniker samt problematiken som följer med anvÀndning av isometrisk kamera. Arbetet i stor del beskriver det jag har lÀrt mig under projektets gÄng pÄ Frostware samt egna utförda tester, analys av nya spel och kÀnda produktioner av andra artister..

Är objektorienterad modellering ett mĂ„ste?

En central del i ett systemutvecklingsprojekt Àr de tekniker som anvÀnds för att strukturera organisationer och informationen i dessa. I flera Ärtionden har traditionella tekniker utvecklats. Exempel pÄ tekniker som anses traditionella Àr ER-modellering och dataflödesdiagram. Idag anvÀnds objektorienterade programsprÄk mer och mer för att implementera databaser. Det har dock inte funnits stöd för att analysera ett system objektorienterat förrÀn i början pÄ 1990-talet.

Modellering inom reklam

Det hÀr arbetet kommer att behandla den snabbt vÀxande branschen datorgrafik inom just reklam. FrÄgan som kommer att besvaras i den hÀr uppsatsen Àr. ?Vilka tekniker finns för att snabbast arbeta fram ett texturerat 3D objekt, dÄ passande för reklam kÀnt för dess korta deadlines??Metoderna jag anvÀnde baseras pÄ utförda tester, tidigare erfarenheter och Àven genom ny kunskap jag lÀrt mig under arbetets gÄng. Programmen jag anvÀnde mig av var huvudsakligen 3D studio max, Zbrush 4R2 samt Photoshop.En av de viktigare slutsatserna jag kom fram till var att att Àven om modellering för hand skapar goda slutresultat, sÄ Àr önskvÀrt att komplimentera med mjukvara som kan hjÀlpa till att skapa viss slumpartad geometri.

Anpassad modellering Ett ramverk för att skapa anvÀndbara modeller inom systemutveckling

Modeller anvÀnds ofta som ett hjÀlpmedel för att hantera komplexasystemutvecklingssituationer. Det rÄder dock delade meningar om hur man pÄ bÀsta sÀtt böranvÀnda modeller. I denna studie har vi tittat nÀrmare pÄ perspektiv dÀr modellerna stÄr icentrum för systemutvecklingen respektive anvÀnds som ett hjÀlpmedel för densamma. VÄravsikt har inte varit att jÀmföra dessa, utan snarare beskriva hur de kan kombineras ochanpassas till lokala förhÄllanden. För att undersöka detta har vi genomfört en fallstudie pÄ ettmindre mjukvaruutvecklande företag som har för avsikt att börja anvÀnda modeller pÄ ett meraktivt sÀtt i systemutvecklingsprocessen.

1 NĂ€sta sida ->